Az első változat után a darab korábbi kritikája olvasható ezúttal, alaposan átgyúrt verzióban.
Omladozó falak
Eszenyi Enikő és Kern Adrás, a Reille-házaspár |
Van
valami vonzó Az öldöklés istenében. A Vígszínház 2011
elején, Kamondi Zoltán rendezésében mutatta be Yasmina Reza,
Tony-díjas magyar származású francia írónő új színművét.
A
darab címének élesen ellentmondó kezdet, melyben a Reille és a
Hullié család fejei összeülnek, hogy amennyire csak tőlük
telik, civilizált emberek módjára vitassák meg a gyermekeik
között feszülő ellentéteket, csakhamar jóval a mélyben
lappangó ellentétek hangos felszínre törésében folytatódik.
Milyen kilátásokkal indulhat neki egy házaspár annak a
találkozónak, melynek során az elveikhez hűen, megfontolt és
nyugodt hangvételű beszélgetés árán, de mégis legmélyebb
felháborodásukat kívánják kifejezni, amiért fiukat csúnyán
arcon vágta egy elfajult veszekedés során a Reille-csemete?
Továbbá milyen lehetséges megoldásokat fontolgatva érkezhet a
Reille-házaspár, hogy a lehető legnagyobb együttérzéssel, de
mégis nyomatékosan felhívják a szülők figyelmét, hogy
gyermekük provokatív viselkedése volt az indíték?
Yasmina
Reza egyfelvonásosa szól egy nagyon is látható külső, és
megannyi, rejtettebb, ijesztőbb belső konfliktusról. Óvatlan
pillanatokban, egy folyton csörgő telefonban, kétértelmű
utalások sokaságaiban bontakozik ki a színmű újabb fontos
lényege: van-e joga négy felnőtt embernek kompromisszumot
keresnie, ha a saját kis világukban, legintimebb házastársi
kötelékeiken belül is képtelenek közös nevezőre jutni?
Börcsök Enikő és Epres Attila, a Houllié-házaspár |
Börcsök
Enikő és Epres Attila játéka a Houllié-házaspárként
telitalálat. Valóban kortárs házaspárok ők, kissé idealista
feleség, és a férj, aki inkább mindent az asszonyra hagyna.
Eszenyi Enikő és Kern András bújnak Reille-ék bőrébe, akikről
az első pillanattól fogva látszik, hogy hosszú színházi
együttműködésük alatt értek ilyen félelmetesen hiteles
házasokká. Eszenyi Enikőnek különösen jól állnak az
összeszedetlenebb, magában cseppet sem biztos női szerepek (Egy
csók és más semmi, A kertész kutyája), míg Kern András
profizmussal hozza a materialista családfőt, akiről egy
pillantással megállapítható, hogy nem csupán feleségét, hanem
jól működő vállalatát is kézben tudja tartani – legalábbis
szerinte. Csoda hát, ha azt hiszi, ez a megbeszélés – ahogy
mondani szokás – semmiség lesz csupán?
Az
öldöklés istene minden mozzanatunkban ott lüktet, legalábbis
Yasmina Reza szerint. A fokozatosan kibontakozó színmű rendezői
és színészi érdemein felül, külön érdemes kiemelni Árvai
György díszleteit. A Vígszínház óriási színpada ezúttal a
Houllié-házaspár nappalijává alakul át, egy rendkívül
egyszerűen és konzervatívan berendezett nappalivá. Azonban, ahogy
a beszélgetés kezd kilépni annak kulturált medréből, szépen
lassan a díszlet is kezdi elveszteni esztétikusságát. A lassan,
de folyamatosan torzuló tükörkép, és a bedőlő falak
tökéletesen alkalmazkodnak a gyorsuló és pulzáló hangulathoz.
Egyre sötétebb, egyre mélyebbre hatoló gondolatok fogalmazódnak
meg, ezáltal egyre vadabb indulathullámok áradnak szét a
nappaliban, amelyek érzékletesen deformálják a meghitt otthon
képeit.
Börcsök Enikő és Eszenyi Enikő |
A
pár helyen már-már közönségessé fajuló veszekedés
kétségkívül aktuális módon mutatja be korunk problémamegoldó
kompetenciáit, valamint nagyszerű párbeszédeiben érdekes kitérőt
tesz hasonlóan fontos és aktuális szociológiai és etikai
kérdésekre. Olyannyira tudunk hinni a képességeinkben, de ezeket
a gyakorlatban is érvényesíteni rendkívül nehéz, s talán
leginkább az arányok megválasztásához hivatott számunkra
segítséget nyújtani ez az ellenpélda. Való igaz, hogy ha a
szándék meg is van, azok a fránya ösztönök valahogy gyakran
kiugranak a szőnyeg alól. És hogy van-e remény? Az öldöklés
istene megsúgja!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Csak moderálás után kerül megjelenítésre!