Tegnap mutatta be a RaM
Colosseum Másik Lehel és Vizeli Csaba új szerzeményét Bakó Gábor és az
utóbbi szerző rendezésében. Bár a szereplőgárdát tehetséges énekesek
erősítik (Lakóth Aladár, Csengeri Attila, Kuczmann Ágnes, Fésüs Nelly),
akik megnyerő színpadi profizmussal énekelnek egyedül, a szinkronéneklés
és a jelenetek rendkívül gyors egymásutánisága, a temérdek kellékbaki,
valamint az időugrások gyenge érzékeltetése néhol teljesen
élvezhetetlenné teszik a produkciót, ami nagy meglepetésemre egyébként
egy óriási karaoke-show: sajnos sehol egy zenekar, egy karmester.
Bevallom, így még musicalt sosem láttam.
A
történet kissé csavaros, de legalább hihetően támaszkodik Lagardére
lovag kalandos, romantikus, intrikával és érdekekkel átszőtt
történetébe. A lovag mindent megtesz azért, hogy egykori barátjának
leánya hozzájusson anyai örökségéhez: kész az életével fizetni, hogy a
számító és aljas Philippe de Gonzague ne kaparinthassa meg jogtalanul az
örökséget úgy, hogy az elveszett lány helyébe egy színésznőt bérel fel.
Mint mondtuk, az énekekkel komolyabb problémák nincsenek, a szkenika is
jó, a díszletek élvezhetőek, bár a tornyok sokat takarnak, az kicsit
ugyanakkor nevetésre kényszerített, mikor az egyik főszereplő hölgy
lamentje után maga cipelte ki a kellékeit, vagy mikor a csecsemőt
kosárba fektetve kötélen leeresztik, majd jön a gonosz bácsi, csecsemő
le a láb mellé és felette kardozgatunk össze-vissza. A fényekkel
szerintem rengeteg probléma van, nincs rendes megvilágítás, gyakran
tulajdonképpen sötétben énekelnek a főszereplők, valamint nem értem
miért nem lehet jelenetre gombnyomással átállni, miért kell öt különböző
reflektorálláson világítva végigmenni gyorsan, mielőtt beállnak a
fények (persze ez már a helyszín problémája). Visszakapcsolódva a
történethez, Makrai Pál és Barabás Kiss Zoltán, a pénzzel bármikor
megvehető, kissé ügyefogyott, alkoholkedvelő bérencek szerepében valódi
színt vittek az előadásba. Csengeri Attila állt helyt a legnagyobb
természetességgel, az együtt éneklések során rajta éreztem leginkább,
hogy valóban odafigyel a másikra, nem csak saját nagyszerűségén
dolgozik, ami elengedhetetlen feltétel. Az ember már-már előkotorja a
jegyét az első felvonás alatt, hogy bizonyosan A púposra ült-e be, de aztán a felvonás legutolsó percében végre sor kerül a púpos személyének láttatására is.
A
történet csapongása mellett a zenét kizárólag azért nem tudom méltatni,
mert ugyan önmagában kidolgozott, kellemes és a musicalekhez híven
gyakran operál visszatérő dallamrendszerekkel, sajnos nem élő, ami
számomra felfoghatatlan. A díszletcipelgetésről annyit, hogy meg kéne
oldani a kellékek jobb elhelyezését, a második felvonás alatt talán nem
az asztalon kéne behurcibálni a vívókardokat, mert bizony mikor
szerencsétlen kellékesek leteszik a színpadra az asztalt, a kardok
előszeretettel, jó nagy hanggal érkeznek le róluk a földre (és még el is
gurulnak a rakoncátlanok). Ezen kívül a szinkronéneklésen is dolgozni
kéne, valahogy mintha elmaradt volna az elegendő mennyiségű
összeéneklés, ugyanis nemcsak a szavakat kellene pontosan együtt mondani
és nem is kéne megvárni, míg valaki elkezdi a közös sort, aztán a
másiknak gyorsan becsatlakozni (ez főleg a Makrai-Barabás Kiss páros
problémája), de ha valahogy alapvetően kiejtésileg sincs egyben két szó
(valaki igen nyílt é-vel énekel „szép”-et, valaki inkább „szőőőp”-et
mond), akkor annak a kombinációja minden, csak nem kellemes. A kellékek
rögzítése sem szerencsés, a poharak valami tépőzárral vannak a tálcára
eszkábálva, amik természetesen akkor nem jönnek sehogy sem, mikor
koccintatni kéne, és akkor lehet őket csodálatosan tépegetni, valamint
akkor nem maradnak a helyükön, mikor valaki nagy táncmozdulatok
közepette behozza őket a színpadra. Az már csak tanács, hogy ha a bálon
táncolni kezdünk, akkor a pincérek inkább menjenek le a színpadról, mert
nem volt nagy élmény, mikor a térülő-forduló bálozók lesodorták az
összes poharat a pincér kezéből. Végül pedig, vagy egy ügyelő kéne, vagy
ha van, akkor dolgoznia lenne tanácsos, nagyon rossz a jelenetek előtti
mikroport-bekapcsolásnál olyanokat hallani a hangszórókból, hogy
„most!? akkor most megyünk be?”
A púpos
tehát egy kicsit eleve hátrányban indul technikai (élőzene)
megtámogatásának hiánya miatt, azonban még a történetben elbújó apró
követhetetlenségek (idő- és helyugrások) mellett is lenne esélye
sokkal-sokkal jobbnak lenni. A „holnaptól új élet vár” átalakulása a
végső „minden nap új élet vár” frázisba kicsit gyenge számomra, ugyanis
ha már több mint tíz évet ölel fel a történet, ezt az következtetést
azért nem esik nehezünkre levonni. Bevallom, én kicsit úgy éreztem,
mintha egy próbafolyamat közben egyszer csak az idő húzott volna egy
vonalat, ami a bemutató dátuma volt, amikor már ki kellett állni a
színpadra, pedig lett volna még mit összeénekelni, összepróbálni és
rutinosítani. Látszik, hogy rengeteg munka van benne, ami elismerésre
méltó, de úgy néz ki, ennyi nem elég.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Csak moderálás után kerül megjelenítésre!