A Pesti Színház tegnap
mutatta be David Ives 2010-es drámáját a Junior Prima-Díjas Bata
Éva és Telekes Péter főszereplésével. A kétszereplős
egyfelvonásos (Vénusz nercben, Marton László rendezésében),
Vanda és Thomas különös megismerkedésének történetét tárja
elénk, melyben Vanda jócskán elkésve érkezik meg a
szereplőválogatásra, ahol Thomas kétségbeesetten keresi a
tökéletes Vandát új darabjának főszerepére, amit az osztrák
Leopold von Dacher-Masoch erotikus regényé nyomán alkalmazott
színpadra.
Vanda karakteréből az
első pillanattól kedve sugárzik valami végtelen paradoxon, a
sűrűn káromkodó, mégis elbűvölő, a XVIII. századi darabot
bőrszerelésben eljátszani készülő nő végül ráveszi
Thomas-t, hogy adjon neki egy esélyt. Játéka szöges ellentétben
áll látszólagos valójával, mintha ledobná magáról minden
földi tulajdonságát és újjászületne. Bata Éva rendkívül jó
választás volt a szerepre, bár hozzá kell tennünk, hogy számos
darabban megcsillantotta már tehetségét, mégis itt éreztem a
leginkább önmagának.
Telekes Péter
Thomas-áról nehéz eldönteni elsőre, hogy látensen perverz,
teljesen kiegyensúlyozott vagy sokrétű pszichológiai gondokkal
küzd. Egy biztos, mikor Vanda érzékeny ponton sebzi meg – azaz
mindenféle megjegyzéseket tesz alakuló színművére – Thomas
szép lassan belátja, hogy többre megy, ha meghallgatja a lány
ötleteit, esetleg enged is nekik, s egy kis idő múlva már ő maga
könyörög cselekvésért.
A Vénusz nercben
két fiatal, a több mint rejtélyes lány és a megbabonázott
férfi különös egymásra hatásának története. Lisztopád
Krisztina díszletei és jelmezei varázslatosan kísérik végig
őket e szimbolikától és erotikától fűtött darab próbáján,
végtelen mennyiségű, sokszínű érzékiséget sugárzó, lágyan
suhogó, felemelkedő és színpadiasan, légiesen lehulló
anyagrengeteg között táncolva, elnyúlva és kibontakozva. Habár
én sok jelenetnél azt éreztem, hogy ezt a darabot jobban el tudnám
képzelni egy stúdiószínpadon, összességében jócskán
felülmúlta az általam támasztott elvárásokat, érdekes volt
látni, hogy a nevettető párbeszédek közben milyen mélységekben
tud reflektálni két fiatal az irodalomra, hogyan épül fel egy
színházi karakter, milyen módosítások esnek egy késznek ítélt
színházi szövegen, stb. Azaz, miközben Thomas szembesül saját
valójával, a közönség ugyanilyen leckét kap egyrészt például
arról, hogy ne ítéljünk elhamarkodottan, másrészt beavatódunk egy darab
színpadra állításának folyamatába is. Szó van itt még a női
egyenjogúságról, a szavak erejéről, az önmaguk rabságában élő
emberekről, sőt a belénk nevelt illúziókról is. A végkifejleten
bizony meglepődünk, annak ellenére, hogy a cím mindent elárul.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Csak moderálás után kerül megjelenítésre!