Ahogy Kerényi Miklós Gábor, az Elisabeth
rendezője a bemutató utáni rövid beszédében elmondta: minden mindennel
összefügg, s míg Bécsben az Operettszínház egy része épp Szépség és a Szörnyeteget játszik, itthon felújításban újra színpadra került „az” Elisabeth,
a Lévay-Kunze sikerdarab, hiszen közönség és színház, egészen pontosan a
közönség igénye és a színház mint ezt az igényt kiszolgálni igyekvő
intézmény szintén elválaszthatatlan kapcsolatban kell álljanak
egymással.
Talán ezzel az alázattal együtt éri el az Elisabeth,
hogy ismét benne rejlik a nagy siker lehetősége. Úgy hiszem, hogy
jövőbeli fennállásának szerencséje az a nem elhanyagolható észrevétel,
hogy a szereplőgárdát frissíteni kellett. Ez a felismerés a gyakorlatban
megvalósítva előrejelzi a nagy egész többnyire borítékolt sikerét,
melyben a sokunk által jól ismert Sissy hercegnő élete pereg le szemünk
előtt, férje, anyósa, gyermekei, rossz- és jóakarói, valamint a Halál
megkerülhetetlen társaságában.
A premierelőadás-sorozatban Vágó Bernadett kapott először lehetőséget
Elisabeth bőrébe bújni. Számos korábbi példát tudnék felhozni
nagyszerűségére (pl. a Veled, Uram!
megmentőjének is tartottam már többek között), s a mai este után is
csak eddig is élő meggyőződésemet tudom hangoztatni: nemcsak színpadi
jelenléte és lenyűgöző énekhangja, de kisugárzása is tökéletesen a
helyén van. Dolhai Attila Halál-figurája merész, félelmetes, mégis
hihető, valahogy nem kételkedünk abszurd létjogosultságában. Kerényi
Miklós Mátéra voltam talán a legkíváncsibb Vágó Bernadett mellett, már
olyan értelemben, hogy „na vajon hogy fog tetszeni a karakter?”, de azt
kell mondjam itt is a levegőbe repült az összes kérdőjel, nagyon jó,
hogy Kerényi Miklós Máté Lucheni (Elisabeth gyilkosának) szerepét kapta
meg, mert bár nem ő motiválja az eseményeket, mégis kettős szerepben
kell jelen lennie, melyekben fiatalos energiával látszólag önmagát tudja
adni: egyrészt narrátor, másrészt egyfajta eszköz, akin keresztül a
Halál ki tudja nyilvánítani akaratát. Szomor György, az ősbemutató
Rudolfja ezúttal maga Ferencz József, akinek nagyon nehéz dolga van,
hiszen a két felvonás során talán neki szükséges a legnagyobbat
változnia, még Elisabeth-hez képest is, de sikerrel vesz minden
akadályt. Karaktere maga az ambivalencia: szeretne, de anyja nem igazán
hagyja kibontakozni, irányítana, de anyja nem igazán hagyja
kibontakozni, elmélkedne, de anyja nem igazán hagyja kibontakozni, stb. A
gonosz anya, Zsófia főhercegnő Kállay Bori mesteri megformálásában
számomra hamar kedvenc szereplővé vált. Míg Vágó Bernadettnek többek
között kisugárzása van, Kállay Bori karakterénél fogva (de mégis úgy
érzem tudatosan), eggyel ennél is följebb emelkedik, s valódi
karizmatikus irányítóvá lép elő. Az óriási szereplőgárdából még
feltétlenül meg kell említenünk Kocsis Dénest, a felújított darab
bemutatóján Elisabeth fiának, Rudolf főhercegnek megformálóját, aki
kellő naivitással néz szembe nehéz sorsával: míg édesanyja egyszer csak
mellőzi életéből, Rudolf igyekszik valami maradandót alkotni, de aztán a
kellő tapasztalat és megfontolás hiányában szükségképpen elbukik.
Bár
Szegő György díszletei, Velich Rita pompás jelmezei, Somfai Péter
világításkivitelezése és Gajdos József koreográfus munkája talán méltó
módon leírhatatlan lenne egy viszonylag rövidebb terjedelmű kritikában,
hiszen az előadás színrevitelében mind oroszlánrészt vállaltak, bizonyos
dolgokat nem teljesen sikerült megértenem. Az egyik, hogy egyfajta
tendenciaként élem meg a sikerdarabok felújításainak kapcsán, hogy
azokat a részeket igyekeznek leginkább megváltoztatni, amelyeket a
legtöbben ismernek, amiket a legtöbb néző a „régi” változathoz köt. Épp
ezért szomorúan tapasztaltam, hogy az első felvonás Az már nem én lennék
repríze az emlékezetes Sissy-festmény felhúzásával ellentétben egy
ahhoz képest jóval gyengébb kivitelezést kapott, már ami a festményt
illeti, mert a jelmezre továbbra sem lehet panasz. Emellett néha a
világítással is problémáim voltak, az kifejezetten tetszett, hogy a
borongósabb jeleneteknél inkább egységesen sötét a színpad, de néha
csupán a szereplők arcát világították meg, így fontos karmozdulataikra
úgy vélem nem irányult talán kellő hangsúly, ahogy a darab végén is
félrevezetett Vágó Bernadett egyébként hófehér ruhája, mely a
reflektorból kieső részeken a színpadot egyébként megvilágító vörös
színben pompázott. Mindezek ellenére a kreativitásra még véletlenül
sincs panasz: a jelenetek gyors egymásutánban követik egymást, néhol
kellően vicces eszközökkel (például a fótózás és az óriás képkeret)
lazítva a szomorkodtató estét.
Egyetértek Kerényi Miklós Gáborral, aki azt mondta, hogy az Elisabeth-ben
mindig van valami félelmetesen aktuális, valami, ami vonatkozik a
múltra, a jelenre és a jövőre. Biztos vagyok benne, hogy ilyen
minőségben, ilyen eszményi dalkölteményekkel (kedvenceim a Már nem én lennék, Ma nagyot nőtt az árnyék) és végül, de inkább első mintsem utolsó sorban, ilyen nagy igénnyel kiválasztott szereplőgárdával az Elisabeth jó eséllyel indul neki rekordokat döntögetni. Én még biztosan visszatérek a többi szereposztásra is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Csak moderálás után kerül megjelenítésre!